sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Ensimmäinen tehtävä 1b

Tehtävä 1B: Lupalappu kopiointiin
Yhteiskuntaopin opettaja Eero koostaa valokopiokoneella oppimateriaalia Suomen eduskunnasta. Hän leikkaa koosteeseen valokuvia sanomalehdistä ja tulostaa muutaman kuvan internetistä. Tekijänoikeuslain mukaan tekijältä tarvitaan lupa teoksen kopiointiin. Eero on lukenut laista, että useimmat valokuvat eivät ole teoksia, mutta hän arvelee että valokuvia ei silti voi kopioida vapaasti. Millainen oikeus kuvaajalla on valokuvaan ja miten se eroaa teoksen suojasta?

Eero haluaa olla hyvänä esimerkkinä ja tehdä oppimateriaalin luvallisesti. Hän tietää, että kouluilla on lupa ottaa rajallisesti kopioita valokuvista ja muustakin suojatusta aineistosta. Millä perusteella ja miten laajasti koulussa voidaan kopioida suojattuja aineistoja? Voiko eri lähteistä otettuja aineistoja yhdistää kopioitaessa yhdelle sivulle? Voiko aineistoja kopioida myös internetistä?

Eero esittää monistamaansa oppimateriaalia luokalle dokumenttikameralla. Sillä voi esittämisen lisäksi tallentaa aineistot digitaaliseen muotoon, jolloin ne voidaan jakaa tiedostoina oppilaille tai esittää myöhemmin luokalle suoraan kameran muistista. Dokumenttikameroiden mukana luokkiin on asennettu videotykit, joihin Eero voi kytkeä oman kannettavan tietokoneensa ja hyödyntää opetuksessa myös PowerPointtia. Onko aineistojen esittäminen dokumenttikameralla tekijänoikeudellisesti ongelmallisempaa kuin aiemmin käytetyillä piirtoheittimillä heijastaminen? Miten tekijänoikeus suhtautuu aineiston tallentamiseen digitaaliseen muotoon dokumenttikameran muistiin? Entä aineiston lataamiseen internetistä esimerkiksi PowerPoint-esitykseen?

Lähteet:

http://www.kopiraitti.fi/kuvat/kuvien_kayttaminen_kouluissa/fi_FI/valokuvat/
Marja-Leena Mansala, Valokuva ja sen kohde - kuka määrää käyttämisestä? IPRinfo 4/2006. http://www.iprinfo.com/page.php?page_id=35&action=articleDetails&a_id=438&id=32
http://www.kopiraitti.fi/Kopiointi/OPMn_kouluille_hankkima_lupa_1/fi_FI/opm_kopiointi_1/
Sopimuslisenssi valokopioinnista, kohdat 3§, 4§, 6§, 7§, 8§. Saatavilla koulusta sekä ©OPE-hankkeen nettisivuilta: http://iprinfo.com/page.php?page_id=376
http://www.kopiraitti.fi/ukk/fi_FI/dokumenttikamera
http://www.kopiraitti.fi/ukk/fi_FI/kopiointi_powerpoint

Vastaukseni tehtävään:

Kuvaajan oikeus kuvaan
Valokuvan ottajalla on aina tekijänoikeudellinen oikeus ottamaansa kuvaan laadusta riippumatta. Kuvauksen kohteelta on kuitenkin oltava lupa kuvan julkaisemiselle esim. www. sivuilla. Ko. tapauksessa  opettaja voi siis valmistaa oppimateriaalin kuvakoosteen kera. Mikäli sanomalehtikuvien ja nettikuvien kohdalla on maininta kuvaajasta, se olisi hyvä myös mainita oppimateriaalissa

Teoksen suoja
Ko. tapauksessa sanomalehdistä ja internetistä tulostettujen kuvien kohdolla teos-kynnys (riittävän itsenäinen ja omaperäinen) ei todennäköisesti ylity.Teos saa suojaa muodolleen, ei idealleen. Teoskynnys ylittyy valokuvien kohdalla, jos kuvaajalla on merkityksellinen osuus kuvan syntyyn; teos on itsenäisen luomistyön tuloksena syntynyt abstraktio, joka voi ilmeta missä muodossa tahansa. Siis esim. sopivien sattumien ja sääolosuhteiden yhteensattumana syntynyt loistelias valokuvakaan ei välttämättä ylitä teos kynnystä. Teoksena valokuvalla on suoja 70 vuotta kuvaajan kuoleman jälkeen seuraavan vuoden alusta ja lähioikeutena 50 vuotta kuvan ottamisen jälkeen.

Suojatun aineiston kopionti koulussa
Oppilaitokset saavat kopioda tiettujä määriä teksteja ja nuotteja. Tämä perustuu siihen, että Opetusministeriö on hankkinut peruskouluille, lukioille, ammatillisille oppilaitoksille, ammattikorkeakouluille, yliopistoille ja korkeakouluille sekä musiikkioppilaitoksille luvan valokopioida opetus- ja tutkimuskäyttöä
 

varten. Opettaja saa tämän luvan turvin kopioda kirjoista ja lehdistä lisämäteriaalia opetustaan täydentämään. Maksua ei tällaisesta materiaalista saa opiskelijoilta periä. Yhdestä julkaisusta saa saman lukukauden aikana kopioida samoille opiskelijoille max. 20 sivua (ei kuitenkaan enempää kuin puolet koko julkaisusta).
Eri lähteistä tapahtuva kopiointi ja yhdistäminen samalle sivulle
Eri lähteistä pomittua tietoa voi yhdistellä samalle sivulle; tieto ei ole suojattua. Lähteet on kuitenkin aina hyvä mainita. Respektiooikeus kietää muuttamasta teosta sopimattomasti tai esittämästä sitä sopimattomassa yhteydessä, mikä tulee huomioida esim. valokua- ja taideteosten  kohdalla.

Aineistojen esittäminen piirtoheittimellä tai dokumettikameralla
Tekijänoikeuslaki sallii aineistojen näyttämisen minkä tekniikan avulla tahansa. Aineiston tallentaminen opetuksessa käytettävälle koneelle tai vaikka koulun sisäiseen verkkoon on aina luvan varaista: lupa on kysyttävä teoksen oikeudenomistajalta.
Opetusministeriön hankkiman valokopiointiluvan mukaisesti on sallittua tulostaa aineistoa digitaalisesta lähteestä opetuskäyttöön sekä kopioida näitä tulosteita. Tulostamista ja tulosteiden valokopiointia koskevat samat rajoitukset kuin painettujen aineistojen valokopiointiakin.

Valokopiointi ja digitointi
Valokopiointilupa ei kata kuvan tai tekstin digitointia. Digitoinnilla tarkoitetaan painetun aineiston tallentamista digitaaliseksi tiedostoksi esim. lehtiartikkelin skannaaminen opetustamateriaaliksi. Digitointi on siis kiellettyä välinestä riippumatta. Myöskään oppilaitoksen verkkoon tapahtuvat digitointi ei ole sallittua.Digitaalista kopiointia on myös esim. verkkolehdessä olevan artikkelinvkopiointi osaksi PowerPoint-esitystä. Skannaamiseen sekä digitaaliseen kopiointiin ja levitykseen tulee olla lupa teoksen oikeudenomistajilta.

1 kommenttia:

25. maaliskuuta 2011 klo 2.37 , Blogger ©Opettaja kirjoitti...

Hei Päivi!

Olet hienosti käsitellyt vastauksessasi kaikki tehtävän kannalta olennaiset asiat. On hyvä, että ymmärrät selvästi hyvin teosvalokuvan ja tavallisen valokuvan eron ja mitä se merkitsee suoja-ajan kannalta, jos kuva ei ylitä teoskynnystä.

Tarkentaisin vain hieman kuvan kohde -osuutta. Kirjoitat, että "Kuvauksen kohteelta on kuitenkin oltava lupa kuvan julkaisemiselle esim. www. sivuilla". Tältä osin on hyvä selventää se, mitä varmasti ajattelitkin lausetta kirjoittaessasi, että kuvan kohteella on tuossa mielessä merkitystä silloin, jos kuvassa on ihminen tai ihmisiä, jotka on tunnistettavissa. Tällöin nimittäin henkilötieto- ja yksityisyysasiat tulevat relevanteiksi ja näiltä ihmisiltä on tosiaan saatava lupa, niin kuin sanoitkin.

Eri asia on sitten se, että jos kuvan kohteena on jonkun muun tekijänoikeuden alainen teos. Tällöin kuva voidaan mieltää tekijänoikeudellisesti tuon kuvan kohdeteoksen kappaleeksi. Jos tämä vähän monimutkaisempi tekijänoikeusasia kiinnostaa, voit lukea siitä lisää esim. Marja-Leena Mansalan artikkelista: http://www.iprinfo.com/page.php?page_id=35&action=articleDetails&a_id=438&id=32

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu